Nová vláda zruší vysokorychlostní trať do Hradce a Vratislavi kvůli nedostatku financí

U vysokorychlostních tratí chystaná vláda bude pokračovat s hlavní páteřní trasou z Drážďan do Ústí nad Labem, Prahy a Brna na Břeclav.

Financování dopravních projektů: Budoucnost vysokorychlostních tratí v ohrožení

Nově vznikající vláda, složená z ANO, SPD a Motoristů, se rozhodla neprodloužit plány na výstavbu vysokorychlostní tratě (VRT) do Hradce Králové a Vratislavi. Místo toho zvažuje, zda některé již naplánované dopravní projekty neodloží na pozdější termín. Hlavním důvodem tohoto rozhodnutí je nedostatek finančních prostředků, jak uvedl Karel Havlíček, místopředseda ANO a bývalý ministr dopravy.

Prioritní trasy a nedostatek financí

Podle Havlíčka se nová vláda zaměří především na hlavní páteřní trasu, která povede z Drážďan do Ústí nad Labem, Prahy a Brna, s cílem pokračovat v rozvoji klíčových dopravních staveb. „Na další větve, které navrhl ministr Kupka, jednoduše nemáme,“ dodal Havlíček, čímž poukázal na plány na spojení s Wroclawem a Německem, které jsou nyní ohroženy.

Podle informací zveřejněných na webu Správy železnic se v budoucnu plánuje trasa z Prahy přes Louny do Mostu a také rychlé spojení z Plzně směrem na Mnichov, které bude mít nižší rychlost než VRT.

Havlíček již dříve upozornil, že ve státním rozpočtu, který připravila odcházející vláda na příští rok, chybí na dopravní projekty 48 miliard korun. Tato situace nutí nastupující vládu k přehodnocení priorit a možnému odkladu některých staveb.

Hledání alternativních řešení

„Zkoumáme velké množství staveb a spolupracujeme se Správou železnic a Ředitelstvím silnic a dálnic na stanovení priorit,“ uvedl Havlíček. V rámci těchto analýz se diskutuje o tom, zda je nezbytné zahájit některé projekty v příštím roce, nebo zda by bylo možné je odložit o rok. Cílem je zajistit, aby hlavní dopravní projekty nezastavily svůj postup.

Na jednání zástupců ANO, SPD a Motoristů minulý týden Havlíček oznámil, že vyjednavači budoucí vládní koalice nalezli způsob, jak v příštím roce zajistit financování prioritních dálničních a železničních staveb. Koalice se zavázala pokračovat v klíčových projektech, jako jsou dálnice D3, D6, D11 a D35, a také v dokončení železničního koridoru do Českých Budějovic a výstavbě železničního uzlu v Hradci Králové.

Vzhledem k těmto změnám a nedostatku financí je jasné, že budoucnost vysokorychlostních tratí v České republice zůstává nejistá. Vláda se nyní musí zaměřit na to, jak efektivně rozdělit omezené prostředky a zajistit, aby klíčové dopravní projekty mohly pokračovat v rozvoji.

„`

Přejít nahoru