Portál dopravy a eDoklady nefungují

Národní identitní autorita (NIA), která slouží k ověřování identity občanů například pro aplikaci eDoklady či Portál dopravy, byla od středečního odpoledne nedostupná a výpadek trval i po 23:00. Na nápravě pracuje Digitální informační agentura (DIA), která systém provozuje. O problému se p

Aplikace eDoklady a Portál dopravy jsou momentálně nedostupné kvůli technickým problémům s Národní identitní autoritou (NIA), která slouží k ověřování identity občanů. Tento výpadek začal ve středečním odpoledni a trval i po večerních hodinách. Digitální informační agentura (DIA), která systém spravuje, pracuje na nápravě situace. Podle mluvčího Jakuba Palaty byl problém identifikován krátce před 13:00, avšak není jasné, kdy bude NIA opět plně funkční.

DIA uvedla, že intenzivně pracuje na odstranění závady, která způsobila tuto nedostupnost. Opravu situace zkomplikoval i celosvětový výpadek služby Microsoft Azure, na které NIA závisí. Palata dodal, že problém nevznikl přímo v NIA, ale při přenosu dat mezi jinými systémy, které NIA využívají pro ověřování. Během tohoto procesu došlo k zahlcení zprostředkovatele, což vedlo k výpadku.

Problémy s Portálem dopravy

Portál dopravy zůstává také nedostupný. Ministerstvo dopravy upozornilo, že vedle NIA, která je nezbytná pro přihlášení do portálu, se také potýká s globálním výpadkem služby Microsoft Azure. Délka výpadku bude záviset na rychlosti, s jakou dodavatel odstraní příčiny problému.

Názor odborníka. Aktuální výpadek NIA zviditelňuje dvě slabiny: závislost na externí infrastruktuře a nedostatečně nacvičené scénáře „co když“. Kritická identitní vrstva státu musí počítat s vícezónovým nasazením, jednoznačným failoverem a pravidelnými zátěžovými testy, které simulují špičky i částečnou nedostupnost dodavatelů.

Stejně důležitá je komunikace. Veřejný status přehled (jedno místo s aktuálním stavem), transparentní timeline incidentu a jasné pokyny pro offline postupy minimalizují chaos na úřadech i u občanů. Krátkodobě doporučuji omezit opakované pokusy o přihlášení (rate-limiting a backoff), oddělit autentizaci od aplikačních špiček pomocí front a rozšířit metody 2FA tak, aby při výpadku jedné cesty existovala bezpečná alternativa. Z dlouhodobého hlediska by měl mít stát „game days“ s úřady – pravidelná cvičení, která z výpadků dělají poučení, ne překvapení.

Odborník na digitální identitu a provozní spolehlivost

NIA se s podobnými problémy potýkala již během letošních voleb do Poslanecké sněmovny, kdy vysoký počet požadavků znemožnil aktualizaci eDokladů a jejich používání ve volebních místnostech. Tento incident vedl k odvolání tehdejšího ředitele DIA, Martina Mesršmída, kterého minulý týden nahradil Petr Kuchař, dosavadní zástupce.

NIA je systém určený k bezpečnému prokazování totožnosti občanů při online službách státní správy. NIA ID umožňuje dvoufaktorové přihlašování (uživatelské jméno, heslo a jednorázový SMS kód) k portálům, jako jsou eDoklady, portál občana nebo datová schránka.

FAQ – časté dotazy k výpadku NIA

Co je NIA a k čemu slouží?

Národní identitní autorita (NIA) zprostředkovává ověření totožnosti pro státní on-line služby, například eDoklady, Portál dopravy, Portál občana nebo datové schránky. Bez funkční NIA není bezpečné přihlášení do těchto systémů možné.

Proč se nyní nedaří přihlásit?

Probíhá dočasná nedostupnost NIA a souvisejících komponent. Z tohoto důvodu autentizace do služeb momentálně neprochází a přihlášení selhává.

Co mohu dělat, dokud výpadek trvá?

Pokud to jde, odložte podání či žádost na později nebo využijte alternativní offline postupy (osobní návštěva úřadu, informace po telefonu). Nedoporučujeme opakovat přihlašování v krátkých intervalech.

Kdy bude služba opět dostupná?

Na odstranění problému se pracuje, přesný termín obnovy však nelze předem slíbit. Po znovuzprovoznění může být systém krátce pomalejší kvůli zvýšenému zájmu uživatelů.

Přejít nahoru